Utviklingen i webdesign siden 90-tallet

Webdesign på 90 tallet

Internett slik vi kjenner det i dag er fortsatt i en veldig ung alder, til tross for at det for den kommende generasjonen nok føles som noe som «alltid har vært der» – noe det kanskje også gjør for enkelte i den aldrende generasjonen.

Men hvis man tar et tilbakeblikk på hvordan nettsider og webdesign så ut for bare 10 til 15 år siden, så vil man nærmest få hakeslipp. Det har nemlig vært en enorm utvikling i webdesign siden internett ble vanlig i norske hjem på midten/slutten av 90-tallet!

For når internett ble allemannseie på slutten av 90-tallet, så var det ikke noe som het høyhastighetsmodem og lignende. Nei, på denne tiden gikk det ekstremt sakte å både koble seg opp og surfe på nettet, noe som var en medvirkende faktor til at webdesign i Oslo på sent 90-tall og tidlig 2000-tall var noe for seg selv.

Alt måtte nemlig gjøres så enkelt som mulig, og med så få elementer som mulig, slik at lastetiden for nettsiden ble redusert så mye det lot seg gjøre.

Allikevel tok det ikke mange årene før det grafiske ble mer og mer viktig på et nettsted. Ser man på nettsider fra 2000-tallet, noe man kan gjøre gjennom arkivtjenesten web.archive.org, så vil man finne mange gode eksempler på hvordan webdesign på denne tiden skulle utføres.

Det man kanskje vil legge merke til på mange nettsider er hvor rotete de fremstod, med alt fra animert tekst til blinkende GIF-bilder og store knapper som talte hvor mange som hadde besøkt nettstedet. Noe man ekstremt sjeldent finner i dag.

Frames, Flash og skygger i webdesign

I mange år var det svært vanlig å lage nettsider med en teknologi som heter frames, eller rammer på norsk. Det sørget for å stykke opp nettstedet i ulike deler, gjerne med en «header», en meny og en innholdsramme.

Rent brukervennlig så var frames en nokså god løsning, og enkelte webapplikasjoner bruker det fortsatt den dag i dag, men når man tenker moderne webdesign så er det ikke særlig praktisk lengre.

Mange nettsider ble utover 2000-tallet også laget i Flash. Når dette var nytt så var det både storslått og imponerende med interaktivt webdesign, men når vi nå skriver 2015 er det i praksis ingen som designer nettsider med teknologien.

Webdesigner

I en periode på midten av 2000-tallet og opp mot år 2010 var det skygger og 3D-elementer som preget webdesign. Skyggelegging av elementer og «bulende» knapper var populært, og designet skulle virke levende. Men også denne trenden er nå utdatert, noe du kan lese mer om i neste avsnitt.

Webdesign i dag

Sammenlignet med andre bransjer så er webdesign fortsatt en ung bransje som utvikler seg hvert eneste år. Webdesign i dag handler om å lage det så minimalistisk som mulig, og såkalt «Flat UI» er den trenden som er mest aktuell i dag. Klare farger, mye luft mellom elementene og det å bruke kontrastfarger som skille mellom innhold på nettsidene er alle viktige faktorer for moderne webdesign.

For å oppnå dette nivået av elegant og brukervennlig webdesign, kan det være til hjelp å engasjere et erfarent webdesignbyrå i Oslo som Mementor. Mementor er en anerkjent aktør innen webdesign i Norge, med dyktige designere som implementerer moderne trender, inkludert «Flat UI», på en imponerende måte.

De tar hensyn til responsivitet for å sikre en feilfri opplevelse på forskjellige enheter, som datamaskiner, mobiltelefoner og nettbrett. Med et fokus på enkelhet og estetikk leverer Mementor webdesign som kan sette nettsiden din foran konkurrentene og tiltrekke seg en bredere målgruppe.